aarets kaaringer

 

 

 

lyngdalsbankettens vinner av årets julebutikk

Vi i Lyngdal Markedsforening har tatt en liten runde for å prate med vinnerne på Lyngdalsbanketten.
Vi vil presentere vinnerne i fire enkeltsaker her på vår web og under samme vignett.

Hageland 400

Nummer fire er Hageland Lyngdal - årets JULEBUTIKK

- Du må legge sjela i det, er Anne Kari Edvinsen lakoniske svar på spørsmålet om hva som skal til for å bli kåret til «Årets julebutikk».

Det kan vi forstå når hun begynner å fortelle om alt arbeidet som ligger bak sesong- og utstillingsskifte i den rikholdige hagebutikken.
- Vi tømte hovedavdelingen i butikken helt, så malte vi om, rigga til, og fylte hyller og gulvplass med forskjellige utstillinger. Det gikk med mye ressurser til dette, for vi ville ha en skikkelig god presentasjon av julevarene våre.

To personer, tre dager i uka på full tid i 7-8 uker, krevde det. Da forstår vi kanskje litt mer hva som ligger bak det vi ser som «å begynne jula tidlig»?

- Ja, det er ikke mulig å lage dette over natta eller på noen dager, understreker Anne Kari.

- Blant annet reiste vi til Nederland for å plukke ut og bestille julevarer. Vi har som mål å skille oss ut, og der traff vi greit, sier hun enkelt.

- Vi fikk mye oppmerksomhet omkring utstillingene, og det var ikke fordi de var spesielt billige. Vi satser på kvalitet i stedet.

Hun mener at folk får et helt annet inntrykk av varene når de får se på hvilke måter de kan brukes for å lage julestemning hjemme.

- I Holland er det en vitenskap å pynte juletreet. Det er bare fantasien som begrenser hva man kan pynte med. Bamser, for eksempel. Og rundt juletrefoten kan man ha tepper og puter. Da blir juletreet som et møbel og et blikkfang. Men det må pyntes med omhu, for treet skal gjenspeile hvem du selv er. Vi fikk masse idéer på turen, og reiste hjem fulle av inspirasjon.

I september begynte de arbeidet. De samla fargene i ulike utstillinger – ni-ti stykker, og denne gangen hadde de også med seg ukonvensjonelle innslag som rosa og turkis juletrær.

- Men vi hadde tradisjonelt rødt og gull også, i tillegg til blått og kobber som er in for tida. Det er mest de yngre som velger dette, da. Vi fikk igjen for alt strevet. Mange gode tilbakemeldinger, og en omsetning som slo året før.

Hva med neste år – klarer dere å fornye dere og å tangere omsetninga en gang til?
- Å ja – vi skal bli enda bedre i år, slår Anne Kari fast.

- Vi er et godt team og samarbeider bra. Britt Hovden, Jon Inge Breiland og jeg har hovedansvaret, men alle ansatte bidrar stort. Allerede nå i februar skal vi ut og reise igjen, for å hente inspirasjon. En bare må ut for å finne nytt, sier hun.

Da gjenstår det å se – når vi har kommet til vår og sommer i hus og hage – hvordan Hageland Lyngdal har tenkt å inspirere oss med nye juletanker i 2016.

 

Tags: fritid,, shopping , hus, hytte, jakt,, handelsparken

byggvell

handelsparken

knottenkro

sorlandsbadet

sparebanken sor